Főoldal » Stresszoldás » Tinédzserek és a motiváció

Tinédzserek és a motiváció

Ha fel kellene sorolni a gyereknevelés nehézségeit, akkor a listában biztosan szerepelne a tinédzsereknél a motiváció hiánya. Hogyan is kellene rávenni egy tinédzsert arra, hogy tanuljon, hogy érdekelje, hogy épp most fekteti le a jövőjének alapjait.

Ehhez szeretnék segítséget adni, hogy felismerd, gyermeked melyik motivációs típusba tartozik, így máris közelebb jutsz ahhoz, hogyan is motiválhatnád őt helyesen és hatékonyan egyszerre, úgy hogy még ő is örüljön neki. Nem lehetetlen!

  • A kényelmes

Az ebbe a típusba tartozó gyerek szüleinek idegrendszere a leginkább edzett. Őt csakis külső motivációval lehet segíteni, mert belülről annyit érez csak, hogy „legyünk túl rajta és akkor pihenhetünk”. Így ő csak a legminimálisabban járul hozzá bármihez is, épphogy megcsinálja a feladatokat, biztos, hogy ha el is olvas egy kötelező olvasmányt, akkor csak a tömörített változatot.

Egy határon billeg, ahol nem kell sok energiát befektetni és még a szülő is békén hagyja. Lehet, hogy más csinálja az osztályban a leckéjét vagy csak óra előtt másolja le valakiét. Ha borul a felépített rendszere és a szülőnek nem tetszik, ha esetleg rossz jegy születik, akkor azért ideig-óráig összeszedi magát.

Inkább az órán tanul meg mindent, csak otthon már ne kelljen tanulni. Ezzel lehet is rá hatni. Érdemes előre vetíteni, hogy ha rosszak az eredmények, az valamilyen szórakozás megvonásával jár (tv, telefon, internet megvonása), amennyiben már a lustaság szintjére csúszna, ezzel lehet motiválni. Nagyon fontos a következetesség, figyelni kell, mert könnyen manipulatívvá válhat. Ha jó tanára van, akkor nagyon lelkes, így érdemes erre figyelni, melyik osztályba kerül milyen tanárhoz, mert ha szereti a tanárt, akkor nem is kell motiválni.

Ha valamiért nagyon nem motivált, akkor érdemes szakértő segítségét kérni, mert valószínűleg történt valamilyen negatív esemény, amit nem biztos, hogy megoszt a szülővel, és amikor már rosszak a jegyek, csak akkor derül rá fény vagy még akkor sem. Időben kell lépni!

  • Akiknek megfelelési kényszerük van

Jó jegyekkel szeretnék a szülőket és mindenkit boldoggá tenni. Mindenkinek segítenek, akár mások helyett is dolgoznak, csapatmunkában az egész csapat munkáját egyedül is megcsinálják. Úgy tudjuk motiválni, hogy jól tanuljanak, ha nem magukért kell jó jegyet szerezniük, hanem valaki más örömére, így sokkal inkább motiváltak. Erre nagyon ritkán van szükség, viszont ha egyszer valamiért nem sikerül valami, akkor így tudnak talpra állni.

Egy szülőnek ismernie kell a gyerekét és tudnia hogyan is segíthet neki. Ilyenkor jó úgy fogalmazni, hogy „szeretném a segítségedet kérni ebben…” hiszen ő mindig örömmel segít. Boldog, ha szükség van rá.

  • Sikerorientált gyermek

Mindent megtesz az elismerő szavakért, hihetetlen rejtett energiákat tud mozgósítani, ha oklevelet vagy érmet lehet nyerni. Ő az első a sportban és a tanulmányi versenyeken, a hajtás a vérében van. Nyilván nem ő az a típus, akit motiválni kell, hiszen ő maga motiválja saját magát. A tanárok és edzők kedvencei, a szülők büszkeségei, a kitűnő tanulók. Itt a szülő feladata, hogy értékelje a jó teljesítményt akkor is, ha már megszokta. Mindig dicsérje meg a szülő, mert a sikerorientált gyermek a dicséretből táplálkozik, számára ez maga motiváció.

Ha nincs dicséret, akkor neki az nem semleges, hanem negatív, mintha valamit rosszul csinált volna. Nem lehet túldicsérni! Nála különösen figyelni kell, hogy pihenjen, hogy ne hajtsa túl magát, mert már fiatal felnőttként kiéghet. Fontos éreztetni vele, hogy nem a tetteiért szeretjük, hanem önmagárért!

  • Csak abból teljesít, ami érdekli

És abból kitűnő, viszont ami nem érdekli, abból akár a sor végén is kulloghat. Azokat a helyeket, szituációkat keresi, amik viccesek, élettel telik. Ha unalmas az óra, akkor fegyelmezetlenné válhat. Népszerű gyerek, akire nem igazán hat a tekintély vagy csak negatívan. Itt a barátokkal, szabadidővel lehet motiválni. Lehet menni bandázni, buliba, ha a nem szeretett tantárgyakból is teljesít.

Ha igazán segíteni akarunk és nem csak fenyegetőzni, akkor a nem szeretett tantárgyat vagy anyagot színesre és szagosra kell változtatni otthon. Érdekes infókat keresni, filmet nézni a témáról, de ebben az esetben a szülőnek is be kell dobnia magát. Viszont megéri plusz információkkal motiválni, mert ha szeret valamit a gyerek, akkor abból nagyon jól teljesít és ettől boldog, és ami fontos neki még népszerűbbé válhat.

  • Az eminens típus

Nyilván nem ő a legnehezebben motiválható, neki saját motivációja, hogy mindig megfeleljen a tanárnak és a szülőnek. Viszont a megfelelési kényszer miatt sokszor stresszes, rosszkedvű, lekapcsolt, fáradt. Fontos, hogy tanítsunk neki stresszkezelő feladatokat, vagy ha nem tudunk, akkor válasszunk neki egy erre a problémára megoldást adó tanfolyamot. Neki bárki másnál fontosabb az otthoni béke, hogy ne legyen feszültség, veszekedés.

Az erejét az otthon melegéből meríti. Fontos, hogy mindig empatikusak legyünk vele és sokat beszélgessünk. Érdemes azzal motiválni, ha esetleg valami nem sikerül, hogy milyen jó és stabil állása lesz, majd ha ezeket megtanulja, hogy így a családja biztonságban lesz és boldog lesz mindenki. Ezt nem érzelmi zsarolásnak szánjuk, hanem egy biztos jövőképet akarunk neki lefesteni, ahol ő érzi, hogy milyen boldog, mert biztonságos a jövő és kiszámítható.

  • A lassan haladó

Megfontoltan halad, átgondolja mi miért jó neki. Számol és előre gondolkozik. Jó gyerek, hiszen nem lenne érdemes rossznak lenni, oda lenne az idő- és energiabefektetés. Érdemes arra felhívni a figyelmét, hogy mennyi mindent nyerhet azzal, hogy tanul. Ha lát egy célt, legyen az akár nagyon távoli, de ha érdekli, akkor évekig hajlandó kiegyensúlyozott és jó teljesítményre.

  • A tudós

Érdekli és hajtja az újdonság. Nem biztos, hogy egy elüldögélő típus, lehet, hogy inkább pörgős. Sok információra van szüksége és azt mind be is fogadja. Csak akkor veszít a lendületéből, ha nincs elég információ körülötte, amit felfedezhet. Ilyenkor lehet rossz magaviseletű is. Nála az érdekességeket és lehetőségeket kell biztosítani a tanulásra. Mindig legyen nyitva a szülő szeme és füle hátha van egy újabb társasjáték, tanulócsoport, fejlesztés, múzeumlátogatás, bármi, ami újdonságot hozhat a gyerek életébe. Ha ezt megkapja hihetetlen teljesítményre lesz képes.

Egy biztos, bármelyik kategóriába is tartozik a gyermekünk, nemcsak kiskorában kell foglalkoznunk vele, hanem kamaszkorában is. Még itt sem engedhetjük el a kezét, hiszem még mindig gyerek, csak most nehezített a pálya, mert az irányítást már nem biztos, hogy jól viseli. Így a szülőnek meg kell tanulnia úgy fogalmaznia, hogy a kezét se eressze el, de be is menjen az információ.

Érdemes, ha feszült a helyzet, valahol engedni neki valamiben, amire nem is számít, hogy ott ahol muszáj, kicsit többet viseljen el számára kényszerű dolgokból.

Ha a szülő nem áll ellent, hogy nap mint nap, újra és újra megismerje a gyermekét, akkor a tinédzserkor egy nagy felfedezéssé válhat, mind a gyermek fejlődésének, mind a szülő fejlődésének élvezhető életszakaszává.

Pár percig még maradj egyedül és gondold át, hogy mi az, amin esetleg neked kell változtatnod, hogy hogyan segíthetsz még hatékonyabban a gyermekednek a most kapott információk alapján.

Ha úgy érzed, egyedül már nem megy, akkor kérj időpontot a kapcsolat menüpontban feltüntetett elérhetőségeken.

Sok sikert kívánok!


Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

Íratkozz fel hírlevélre!

Így időben tájékoztathatlak a soron következő eseményekről és programokról!

Kövess Facebookon!