Diszlexia

Az olvasási képesség zavara, mely a tanulási problémák közé tartozik. Ez egy olyan probléma, melynek nincs köze a gyermek (vagy felnőtt) iskolázottságához vagy intelligencia szintjéhez. Legáltalánosabb oka a környezeti tényezők okozta stresszen alapuló szerzett diszlexia, de szintén kialakulhat betegség, baleset vagy lelki trauma okán is. Vagy lehet örökletes is.

 Honnan tudjuk hogy diszlexia-e pontosan az amit a gyermekünknél észlelünk?

  • Olvasás közben felcseréli a betűket (pl: b-d)
  • Hasonló szót olvas, mint ami le van írva de nem ugyanazt (pl: gyors – gyros)
  • Felcseréli a hasonló hangzású betűket (pl:b-p)
  • Olvasási iránytévesztés
  • Betűk kihagyása (pl: látnok-látok)
  • Jól olvas, de nem érti hogy mit olvasott

Együtt járhat olvashatatlan írásképpel, helyesírási problémákkal, térbeli gondokkal, nehézségekkel a nyelvtanulásban. Lehet hogy szintén nehézséget jelent a számolás vagy az írás.

Ezekkel a problémákkal együtt tanulni nagy erőfeszítést igényel a gyerek részéről és miután nincs sikerélménye, a kitartása alábbhagy a lelkesedéssel együtt, lassúnak, lustának, butának bélyegezheti a környezete. Az osztálytársakhoz képest lemarad és ha ezért esetleg kicsúfolják az lelkileg nagyon megviseli őt.

Erre a helyzetre sokféle reakciója lehet a gyereknek:

  • kevésbé tud odafigyelni, mozgolódik, viccelődik, beszól a tanárnak vagy a társainak, magára vonja a figyelmet az órán
  • nem szeret olvasni, írni, számolni (nyilván hiszen ez nagyon nehéz neki, akkor is ha egyébként egy magas intelligenciával rendelkező gyerekről beszélünk)
  • küzdelem vele minden nap a házi feladat megírása, nem akar tanulni
  • nincs kitartása, mert nincs önbizalma, neki sem áll a feladatnak, hiszen ő ehhez úgyis túl buta, úgysem tudná megoldani
  • verekedik, agresszív
  • vagy pont az ellenkezőjét váltja ki belőle, magába forduló és szorongó gyermek lesz belőle.

Megoldás a helyzetre először a diszlexiát kiváltó stressz oldása, majd a kialakult viselkedés tudatos megváltoztatása. Hogy lássa a gyermek, hogy más lehetőségei is vannak nem csak az eddig használt megoldások (bohóckodás, szemtelenkedés, szorongás, verekedés). Ezzel párhuzamosan pedig az önbizalom felépítése, megtapasztalása annak, hogy igen nekem is sikerülhet és én is lehetek az elsők között.

A sikerélmény hihetetlen lökést ad a tanulásban, a gyerek motiválttá válik és boldogan tanul.