Tanulási nehézségek

Történt már olyan, hogy olvasás közben megakadtál, elkalandozott a figyelmed, esetleg nem értetted meg teljesen mit olvasol? Nehezen érted a matekot vagy képtelen vagy megtanulni a nyelvtan szabályokat, sokszor hibázol a helyesírásban? Nehezen jössz ki a szüleiddel vagy a tanároddal, esetleg a többi gyerekkel?

Nehezen megy a házi, nem érted és utálod? Ha a suliban felelés van máris émelyegsz, szédülsz vagy fáj a hasad? Volt már olyan, hogy úgy érezted, képtelen vagy megtanulni valamit, akárhányszor is állsz neki?

Ezeket nevezzük tanulási nehézségeknek. Nem kizárólag gyerekekre értjük, hiszen mi szülők is végigmentünk az iskolarendszeren és biztos, hogy egyikünk sem maradt sértetlen. Mindannyiunknak van negatív tapasztalata a tanulás területén, amitől butának érezhetjük magunkat. Így van ez a gyerekekkel is. De miért is kellene, hogy a gyerekeink is ugyanazokat a mentális és érzelmi sérüléseket hordozzák magukkal, amelyeket esetleg mi is a hátunkon cipelve indultunk a munka világába?

A stresszoldással van rá mód, hogy gyermekeinknek könnyedén és hatékonyan segíthessünk.

Sok olyan megoldás született az iskolarendszer által, ami a gyermekek önképét csak tovább rombolja. Kisegítő osztály, felzárkóztató csoport, tanulási zavarral küzdőnek bélyegezhetik, a többiekben ez a „jobb vagyok nálad” érzését kelti, amivel a negatív önképet növelik a nehézségekkel küzdő gyermekben.

Mi lenne, ha a stresszoldás módszerével azonnali javulást érhetnénk el az olvasásban, ha jönnének a jobb jegyek? Hirtelen sok barátja akadna a gyermekednek vagy végre megtalálná a hangot a tanárral vagy Veled? Ez megér egy próbát? A stresszoldó kezelés a negatív önkép megváltoztatásával kezdi a munkát.

A stressz csökkenti a teljesítményt. Ha iskolába megy egy gyerek, sok új követelménynek kell megfelelnie. Így nem csoda, hogy stressz alatt az agyuk kikapcsol, nem fogják fel a sok új információt. Ilyenkor fizikai panaszokat is létrehozhatnak, van, hogy dolgozat előtt vagy nagyobbak vizsga előtt tényleg úgy érzik, nincsenek jól. Hányszor volt már, hogy mi is ezt használtuk egy kínos találkozó vagy vizsga előtt?

A stresszt okozó tényezők mindaddig hatással vannak a testünkre míg a hozzá kötődő negatív élménytől meg nem szabadulunk. Amikor szervezetünk „veszélybe kerül”,  stressz-hormonokat bocsájt ki, amik a véráramba kerülnek, a véredényrendszer külső hajszálereit összehúzódásra kényszerítik, a vérellátás nagy részét a mellkashoz és a nagy izmokhoz juttatva az „üss vagy fuss” reakciót váltja ki a testből.

Szinte ugyanez játszódik le az agyban is. A külső kapillárisok összehúzódnak és az agy azon részébe irányítják a vért, amely a fizikai túlérésért felelős. Mi történik ilyenkor? Ilyenkor van az, hogy „lefagyunk”, nem jut eszünkbe a válasz (pedig tudjuk). Így a környezetünk azt az információt veszi le, hogy a választ nem tudjuk, nem tanultunk, nem foglalkoztunk vele, pedig ez nem igaz.

Azt gondoljuk, hogy tudatosan irányítjuk a viselkedésünket, de stressz alatt ez nem így van.  Stressz alatt automatikusan a negatív érzelmeken alapuló tanult reakció tér újra és újra vissza és okoz még több negatív tapasztalatot. Így a lehetőségeket is kevésbé vesszük észre, újra és újra ugyanabban a mókuskerékben futunk. A negatív érzelmek meggyöngítenek minket, nem tudunk aludni, fáj a fejünk.

Viszont ez könnyen és gyorsan megváltoztatható. Ha megváltoztatjuk amit érzünk, megszabadulunk a stressztől.

A gyermek azt mondja: utálok iskolába járni! Ha viszont elkezdi érdekelni az, amit tanul, hozzáállása és ezzel érzelme is megváltozik. Lehet, hogy szomorkodik a gyerek, hogy nem akarnak vele játszani a többiek. Ha a szomorkodás és duzzogás helyett úgy dönt, mégis jól érzi majd magát és saját játékba kezd, ami tetszik neki,  a többieket mágnesként fogja vonzani és máris akad bővel játszótárs.

Önképünk az idők során folyamatosan alakul, attól függően,  milyen reakciókat váltunk ki a környezetünkből a szüleinkből barátainkból, tanárainkból. A múltban átélt érzések és a hitrendszerünk befolyásol minket abban, hogy milyen a jelenleg kialakult önképünk. Ez befolyásolja döntéseinket, azt,  hogy hova soroljuk magunkat, mit gondolunk magunkról, mire vagyunk képesek. Ha magadra rossz olvasóként tekintesz, ezzel fokozod a negatív helyzetet és még rosszabbul olvasol, pedig nyilván szeretnél jobban olvasni. Szégyent és zavartságot érzel, butának érzed magad, zárkózottá válsz és végül feladod. Ez ami már kialakult, ha nem teszel valamit vele, akár örökre is szólhat.

A múltbeli érzelmeink kihatnak a jelenre és a jelenbeliek a jövőre. Itt az idő foglalkozni a negatív érzésekkel és a stresszel!

Szeretettel várlak stresszoldó kezelésre, a megoldás közel van!